Despre proiect
Proiectul WaterEdu a fost desfășurat de către Fundația Aquademica în școlile județului Prahova, în perioada 01.06.2023 – 31.03.2024, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Prahova. În principal, scopul proiectului a fost cel de conștientizare și educare cu privire la accesul la apă curată, salubritate de bază și bune practici de igienă, ca instrumente ce vor asigura copiilor un start mai sănătos în viață și, de asemenea, vor asigura un viitor durabil generațiilor următoare. A crește într-un mediu curat și sigur este dreptul fiecărui copil!
Obiective
• Informarea și educarea cu privire la apa potabilă sigură în școli, acasă și în comunitate;
• Acționarea în vederea îmbunătățirii salubrității și igienei școlare, în special în zonele rurale;
• Abordarea WASH în școli, în situații de urgență;
• Conștientizarea și abordarea problematicii de gen în școală;
• Educarea elevilor cu privire la salvgardarea resurselor de apă prin protecția mediului;
• Crearea de parteneriate și rețele între actorii cheie pentru a atinge obiectivele menționate anterior.
Acestea au fost realizate prin următoarele activități:
• Cursuri în domeniul apei, sanitației și igienei, pe baza programului WASH inițiat de UNICEF, precum și a compendiului WSSP și a altor materiale elaborate de Aquademica și WECF (cursuri, activități practice), cu accent pe calitatea și protecția apei;
• Elaborarea unui ghid cu privire la conștientizarea și abordarea problematicii de gen în școală;
• Instruirea cadrelor didactice pentru a identifica spațiile cheie din viața școlară în care genul este important, prezentarea de idei pentru a aborda prejudecățile de gen dar și fenomenul de bullying, precum și prezentarea modelului “Cercul Siguranței” ca suport destinat unei mai bune înțelegeri a comportamentului copiilor și ca modalitate de facilitare a unei relații de atașament sigur cu aceștia.
• Elaborarea unei broșuri de orientare “WASH în școli, în situații de urgență”;
• Elaborarea de materiale informative și desfășurarea unei campanii de sensibilizare cu privire la apă, inclusiv concursuri școlare cu premii;
• Abordarea problemei poluării apei cu (micro)plastic și petrol (prezentare, discuții, activitate pe teren cu elevii – fotografii geoetichetate și crearea unei hărți interactive “a locurilor poluate”);
• Instruirea cadrelor didactice cu privire la importanța rețelelor de networking / social media și facilitarea parteneriatelor cu organizații naționale / internaționale (de exemplu Aquademica / WECF) active în domeniu, cu comunitatea de cadre didactice, cu instituții publice (Autoritatea de Sănătate Publică, Agenția pentru Protecția Mediului, operatori de apă etc.).